Asylafdelingen – opgaven
Asylafdelingen opgave bliver defineret af en kontrakt med Udlændingestyrelsen. Kontrakten genforhandles hvert år, og opgaverne i forbindelse med asylcenter-drift kan overordnet opdeles i fire hovedkategorier:
Indkvartering og administration – Børn – Sundhed – Voksenundervisning og aktivering.
Hver af de fire kategorier dækker over en række praktiske og pædagogiske opgaver som meget overordnet er beskrevet herunder.
Indkvartering og administration
At stå for indkvartering og administration af asylansøgere omfatter en bred vifte af opgaver. Først og fremmest skal beboerne tilbydes en bolig, der lever op til Udlændingestyrelsens krav. Kravene varierer afhængigt af beboerens status som enten enlig, par eller familie. Under indkvarteringen skal asylcenterets medarbejdere hjælpe beboerne i deres kontakt med Udlændingestyrelsen og andre myndigheder – det omfatter blandt andet at arrangere sagsrejser og sørge for, at beboerne møder op til aftaler med Udlændingestyrelsen, politiet, advokater mm. Asylcenteret administrerer, kontrollerer og udbetaler også asylansøgernes kontante ydelser. Hvis beboeren får tilkendt ophold i Danmark, er det medarbejdernes opgave at arrangere de nærmere detaljer omkring udflytning til beboerens kommende opholdskommune.
Børn (0-17 år)
I forhold til børn (0-17 år) er det asylcenterets opgave at skaffe tilbud om legestue/børnehave, skole og fritidsaktiviteter til børnene. Disse ydelser købes som regel i det pågældende centers hjemkommune, og asylcenterets medarbejdere koordinerer og samarbejder tæt med de involverede institutioner. I samarbejde med asylcenterets sundhedsplejerske følges børnenes sundhed og generelle trivsel tæt, og den lokale kommunes socialforvaltning inddrages, hvis der er behov for det. Asylbørn har i modsætning til voksne asylansøgere krav på samme undervisnings- og sundhedstilbud som danske børn.